Lokalny Ośrodek Wiedzy i Edukacji przy BSR to dofinansowane szkolenia dla dorosłych prowadzone stacjonarnie i online.

Autoprezentacja nauczyciela w ofercie edukacyjnej

Czyli jak nakręcić video-wizytówkę trenera?

Pierwsze próby multimedialnej autoprezentacji bywają stresujące. Jak się przedstawić? Co powiedzieć? Jakiego sprzętu potrzebuję? Specjalistka od marketingu doradza jak zwiększyć szansę zbudowania pozytywnej relacji z uczniami od pierwszego video-kontaktu 🙂 .

Marta Rogalewska | marketing, biznes, nowe technologie
Udostępnij

Opis zajęć

Oswojenie z edukacją zdalną i coraz łatwiejszy dostęp do technologii sprawił, że nauczyciele, pasjonaci i trenerzy otwierają się na nowe źródła przychodów.
Chcą uczyć online.
Chcą sprzedawać lekcje video.
Są gotowi przejąć inicjatywę i pozyskać klientów/uczniów/słuchaczy poza obszarem swojego zamieszkania.

To olbrzymi potencjał, ale też gigantyczna konkurencja, w której musimy – za pośrednictwem technologii – zdobyć zaufanie potencjalnych uczniów.
Które zajęcia wybiorą z dziesiątków dostępnych ofert korepetycji, kursów i zajęć dodatkowych? Cóż, jeśli jest szansa, że może ich przekonać pozytywna energia bijąca od nauczyciela, nie powinniśmy lekceważyć siły naszej autoprezentacji.

Krok 1. Przygotowania techniczne


Potraktuj autoprezentację jako projekt. Nie licz, że to zadanie, które wykonasz w kwadrans. Pamiętaj, że kiepskie zdjęcia nigdy nie znikną z internetu, ale z drugiej strony – jeśli teraz dasz z siebie wszystko – efekty mogą „pracować” na Twój wizerunek latami.

Znajdź odpowiednie miejsce

W pracy, na zewnątrz lub w domu – potrzebujesz kawałka przestrzeni, która posłuży Ci jako małe studio. To może być ulubiony fortel, gładka ściana, jednolita zasłona, kawałek ciekawej tekstury (ceglany mur, drewniane deski), regał z książkami, biurowy korytarz lub ulica z atrakcyjnymi budynkami w tle. Nie bój się zaarażować nieco Twojego kadru. Usuń wszystko co zaśmieca obraz, uporządkuj półki, dostaw w kadrze roślinę doniczkową, przesuń fotel. Te czynności zajmą Ci tylko chwilę, a mogą wiele zmienić.
Pamiętaj, że Twój aparat nie musi stać prostopadle do tła. Czasem najciekawsze ujęcia uzyskujemy stając pod kątem do płaszczyzny znajdującej się za nami

Oświetlenie naturalne

To od niego zależy, czy Twoje zdjęcia i filmy będą wyraźnie, dobrej jakości, a Ty będziesz na nich wyglądać korzystnie. Oświetlenie jest ważniejsze niż jakość Twojego aparatu!
Przyjrzyj się naturalnemu światłu w wybranym przez Ciebie miejscu o różnych porach dnia. Jasne, naturalne światło, prosto z okna może okazać się najbardziej korzystne. Klimatyczny ciepły klimat zdjęć i nagrań uzyskasz w czasie tzw. „golden hour”, czyli w okolicach wschodu i zachodu słońca. Najważniejsza zasada dotycząca oświetlenia to jednak to, by nigdy nie stawać/siadać tyłem do okna lub innego źródła światła. Twoja twarz będzie wtedy ciemna, a cały kadr będzie niekorzystnie oświetlony.

* Sprytne rozwiązanie: ustaw fotel na wprost od okna i usiądź na nim. Ustaw kadr dość ciasno, jak do portretu/selfie (by nie przejmować się tym co jest z tyłu). Poczekaj teraz na promyki słońca i… kamera! akcja!

Oświetlenie sztuczne

Możesz sobie pomóc w kwestii światła półprofesjonalnym sprzętam, który może też rewolucyjnie wpłynąć na jakość Twoich lekcji online. Zainwestuj w najprostszą lampę pierścieniową LED (ring light), którą ustaw za aparatem (lub oświetl siebie pod kątem, delikatnie z góry). Innym ekonomicznym rozwiązaniem są też zestawy fotograficzne składające się z żarówki na statywie i białej, rozpraszającej parasolki. Jeden taki zestaw wystarczy, by dać złudzenie, że siedzisz w pokoju pełnym słońca.

Sprzęt

Nie musisz mieć profesjonalnej kamery – postaraj się wykorzystać największy możliwy potencjał z tego, czym dysponujesz. Smartfon lub kamera w Twoim laptopie może tu w zupełności wystarczyć.

Pamiętaj o kilku rzeczach:

  1. W większości telefonów przednia kamera (ta do selfie) jest słabszej jakości niż tylna. Zrób kilka nagrań próbnych i porównaj ich jakość.
  2. Wejdź w ustawienia aparatu i upewnij się, czy wykonujesz zdjęcia i nagrywasz filmy w najlepszej dostępnej jakości.
  3. Jeśli nagrywasz z bardzo małej odległości do 1 m, czyli w trybie selfie, może się okazać, że jakość dźwięku jest wystarczającą. W każdym innym przypadku warto zadbać o mikrofon. Pomyśl o tym w ten sposób – czy chciałbyś/abyś oglądać film, w którym głos aktorów otacza szum, pogłos echo i dźwięki otoczenia? Możliwe, że wystarczy Ci mikrofon w słuchawkach, których zawsze używasz, zrób nagranie próbne i posłuchaj go kilka razy. Półprofesjonalny mikrofon pojemnościowy podłączany do komputera na USB lub mikrofon krawatowy podłączany do telefonu kupisz online do 300 zł. Nie chcesz inwestować – zapytaj znajomych, na pewno ktoś w Twoim otoczeniu ma sprzęt, który może Ci pożyczyć na czas nagrywania. Weź pod uwagę, że dobry mikrofon ma też olbrzymi wpływ na Twoje lekcje online.

Jakość dźwięku i obrazu w edukacji zdalnej przekłada się wprost na jakość komunikacji (werbalnej i niewerbalnej) – nie bagatelizuj kadrowania, przecieraj przed każdą lekcją soczewkę kamery, zadbaj o światło i mikrofon.

Krok 2. Plan produkcji

Zapowiada się, że włożysz sporo wysiłku w ten projekt. Przygotujesz miejsce i sprzęt. Postarasz się wyglądać tego dnia świetnie (przy okazji: w takich projektach jednolite ubrania w kadrze kamery wygladają lepiej niż wzorzyste; nie ma za co 🙂 ). Postarajmy się zatem „wyciągnąć” z niego możliwie najwięcej produktów, które potem będziesz wykorzystywać w swojej pracy i budowie Twojej własnej edukacyjnej marki osobistej. Bo, tak, drogi nauczycielu, Twoje nazwisko, renoma, doświadczenie, osiągnięcia, to wszystko składa się na Twoją markę. Pokażmy Cię zatem od jak najlepszej strony.

Twoja lista „Do zrobienia”

Zdjęcie profilowe

Załączane do bio, wyświetlające się przy lekcjach, używane w mediach społecznościowych i w miniaturkach na komunikatorze).

Nie nadają się do tego zdjęcia z wakacji (szczególnie w bikini 🙂 ), portrety w okularach przeciwsłonecznych, zdjęcia z tyłu/z boku, słabej jakości, zrobione wiele lat temu, ani takie, gdzie jesteś wśród innych osób. Oczywiście są od tego wyjątki, np. jeśli prowadzisz warsztaty podróżnicze i chcesz podkreślić swoją pasję. Ale w większości przypadków zdjęcie do bio powinno być portretem, który pozwala uczniom połączyć opis i znajomą twarz. Nie oszukujmy się, na podstawie tych portretów uczniowie będą oceniali czy nauczyciel wygląda sympatycznie i będą się doszukiwali odpowiedzi na pytanie „czy się dogadamy”. Uśmiechnij się zatem, zadbaj o dobrze oświetloną twarz, poeksperymentuj z różnymi pozami, postaraj sie rozluźnić, weź do ręki jakiś rekwizyt, jesli nie wiesz co zrobić z rękami i postaraj się zachować otwartą postawę (nie zakładaj rąk na piersi). Zrób mnóstwo zdjęć! Nie przejmuj się jeśli na wielu wyjdziesz kiepsko – wystarczy, że wśród kilkudziesięciu średnich znajdziesz to jedno najlepsze i je zachowaj. Pierwsze zadanie wykonane!

Video prezentacja

Załączana do bio na wielu platformach edukacyjnych; genialny sposób na wyróżnienie i przełamanie pierwszych lodów z uczniami

Pamiętaj o swoim celu! Video powinno być bardzo krótkie, a musisz za jego pośrednictwem nawiązać pozytywny kontakt z uczniem, przekonać go do dalszego zaangażowania; To naturalne, że stresujesz się przed kamerą. Jest na to kilka sposobów:

  • wyjdź założenia, że dopiero trzecie podejście do nagrania jest „na serio”. Zrób dwa pierwsze nagrania próbne, żeby oswoić się z sytuacją i tekstem;
  • uśmiechaj się!
  • wyobraź sobie, że rozmawiasz z uczniem na chacie video, mów do kamery tak, jakby po drugiej stronie ktoś Cię słuchał i na żywo reagował;
  • przygotuj scenariusz i naucz się go na pamięć (możesz też zrobić ściągę z głównymi słowami kluczowymi Twojej prezentacji lub wykorzystać aplikacje symulujące działanie promptera (np. Parrot), ale uwaga, ciężko jest wypaść naturalnie kiedy czytamy;
  • czy już mówiłam o uśmiechu??? 🙂
  • nie bądź dla siebie zbyt surowa/y. Uczysz się. Za każdym kolejnym razem będzie Ci szło coraz lepiej.


Video prezentacja lekcji
Wykracza poza zakres autoprezentacji, ale skoro już stoisz przed kamerą, nie zapomnij i o tym nagraniu! Tu już nie mówisz o sobie, a o konkretnych korzyściach z lekcji – przekonaj uczniów dlaczego warto się z Tobą spotkać i w jaki sposób pomożesz im osiągnąć ICH cele; jak rozwiniesz ich pasje? co będą potrafili dzięki Tobie zrobić? czego mogą spodziewać się na zajęciach? do kogo kurs jest skierowany? Byłoby wspaniale jeśli na filmie znalazłyby się przykładowe prace uczniów, zrzuty ekranu z materiałów edukacyjnych lub fragmenty dotychczasowych lekcji.

Zdjęcia pomocnicze
Zastanów się, czy w promocji Twoich lekcji nie przydadzą Ci się dodatkowe zdjęcia z rekwizytami (słuchawki, mikrofon, akcesoria potrzebne do nauki, komputer itd.). Możesz je potem wykorzystywać wielokrotnie np. w mediach społecznościowych. Każdy kurs powinien mieć także zdjęcie okładkowe, może zechcesz wykorzystać coś osobistego zamiast znalezionych w bankach zdjęć generycznych, ogólnodostępnych fotografii.

KROK 3. Postprodukcja i teksty

1. Jak dodać stronę tytułową albo wyciąć wpadki i niepotrzebne pauzy z wideo?

Możesz skorzystać z darmowego oprogramowania (np. iMovie na urządzeniach Apple lub Davinci Resolve na dowolnym komputerze stacjonarnym).

W sieci (także w na naszej platformie) znajdziesz instrukcje jak zainstalować takie programy i jak wykonywać podstawową obróbkę video.

Grafiki (np. stronę tytułową, plansze informacyjne, czy nawet proste animacje) przygotujesz np. w przyjaznej aplikacji Canva.com.


2. Edycja zdjęć

Najprostszą edycję zdjęć wykonasz na Twoim telefonie. Dodatkową korektę możesz wykonać w takich aplikacjach jak Snapseed lub Photopea.com.


3. Ostatnim elementem będzie opracowanie opisu Twojego biogramu (max 700 znaków).

Wymień w nim swoje dotychczasowe sukcesy, pasje i opisz doświadczenie. Napisz co Cię motywuje do nauki i dlaczego lubisz to, co robisz. Tak jak w przypadku filmu, daj się polubić, wspomnij o swoim hobby, ale nie pozwól, żeby opis Twojego psiaka, rodziny i uprawy pomidorów na działce zdominował Twoje pedagogiczne kompetencje.

Trener:

Marta Rogalewska
marketing, biznes, nowe technologie

O mnie:

Project managerka, strateżka marketingowa, analityczka, współzałożycielka 2 agencji kreatywno-technologicznych. Współtwórczyni edukacyjnej marki Gold&Finch. Związana z marketingiem internetowym od 2006. Opracowywała strategie oraz koordynowała realizację wdrożeń technologicznych i działań marketingowych dla takich marek jak Red Bull, Jim Beam, EY, Credit Agricole, Citi, Hasbro i wielu innych. Przez 4 lata manager operacyjny największego w Europie festiwalu tanecznego. Wykładowca na Politechnice Białostockiej (poza studiami MBA, na kierunku Marketing Internetowy i Menedżer E-commerce). Autorka scenariuszy warsztatów dla dzieci i młodzieży.

Inne zajęcia tego trenera